Kunst og kultur

Musikpædagogisk forskning

Berlinerundersøgelsen

Som forsker har Hans Günther Bastian beskæftiget sig med mange facetter blandt andet: musikpædagogisk grundforskning, musikundervisningspraksis i skolen, problemer i musiklæreruddannelsen, medieforskning (fjernsynsmusik, walkman, video-klip), musiksociologi (ungdomsmusikkultur, amatørmusik), intelligensforskning og intelligensudviklingen i musik og har en omfattende række af udgivelser bag sig om de utallige emner, han har beskæftiget sig med som forsker. Det værk, der har sat Hans Günther Bastian på den aktuelle dagsorden er "Musik(erziehung) und ihre Wirkung", som er et langtidsstudium ved grundskoler i Berlin fra 2000 og "Kinder optimal fördern - mit Musik" fra 2001.

”Begge elevgrupperne (med og uden udvidet musikundervisning) udvikler sig –m.h.t. gennemsnitlig intelligenskvotient – i de første år af deres skoletid først ikke så forskelligt. Efter fem års skolegang og fire år med udvidet musikundervisning viser der sig imidlertid en tydeligt, dvs. signifikant højere intelligenskvotient hos børn fra skoler med vægt på musik./ Socialt dårligere stillede og i deres kognitive udvikling mindre støttede børn profiterer også af den udvidede musikundervisning. For deres vedkommende er der tendens til, at de i løbet af årene kontinuerligt forbedrer sig, hvilket ikke kan konstateres for de børn uden udvidet musikpåvirkning, som er kognitivt udrustet under gennemsnit. Dette forekommer os at være det socialt –politisk mest relevante resultat af vore intelligenskvotient –undersøgelser. /Børn fra modelgruppen, som allerede ved projektstart scorede over gennemsnit i intelligenstesten, forstærker dette kognitive begavelsesfortrin efter fire år med instrumental- og ensemblespil signifikant tydeligere end (høj) intelligente børn fra kontrolgruppen uden udvidet musikundervisning./….På basis af vore data og analyser kan man slutte, at musik, musiceren og musikundervisning på lang sigt forbedrer børns intelligenspræstation signifikant. Dette gælder såvel for børn, som fra start har intelligenskvotient-værdier under, såvel som dem der ligger over gennemsnit” (2001)

Se også Frede V. Nielsen: Musik og transfer: Hvad siger forskningen? af Sankt Annæ festskrift 75 år. DPU og forfatterne 2004



Tilbage