Dansk A




Ny ordning

Fredag den 21. maj 2021
Kl. 09.00-14.00



Vejledning


Vejledning specielt til dette opgavesæt
Dette opgavesæt indeholder fire opgaver med tilhørende tekster.

Teksterne til de enkelte opgaver
Du finder frem til teksten eller teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på linket.

Du skal besvare én af opgaverne
Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.

Kildeoplysninger
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.

Henvisninger til video- og lydklip
Du kan henvise til dele af video- og lydklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af den del af en tekst, du benytter.



Om de to opgavegenrer


Artiklen som genre
De to opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger indenfor den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne offentliggøres og læses af en interesseret læser.
Du er afsenderen. Den modtager, du skal have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det betyder, at du ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem. En artikel er opbygget med en indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, den rummer og åbner for centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en sammenhængende form (dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til eksamen er det den titel, som hører til opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.
I din artikel bruger du viden og tekster. Du skal præsentere de tekster, du inddrager, for din læser, hvilket vil sige, at du i din tekst skal nævne forfatter, titel og gerne årstal, når du nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de tekster, som er til opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser kender det materiale, opgaven er stillet i til den skriftlige prøve.
Du skal samtidig altid henvise til det materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder, men brug samme måde gennem hele artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din tekst eller som du ellers har lært det. Det vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele artiklen og henviser på den samme måde.

Analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du undersøge en tekst ved at nærlæse den med henblik på analyse, fortolkning og vurdering. Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller multimodal. Din opgave er at formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten, og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Det er vigtigt, at du i din analyse både går helt tæt på teksten og citerer centrale passager og hæver dig over dine tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare og udlægge det for din læser. Hvis opgaven kræver det, skal du også gennem en perspektivering vise, hvordan teksten kan læses og forstås i en bredere sammenhæng, det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssig sammenhæng.

Kendetegnende for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik for tekstens hvad, hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen klart, vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet forståelse og perspektivering af teksten.
Typiske skrivehandlinger: Forklare, beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere, perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i tekster om forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om litteratur, kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler, litterære forskningsartikler.

Debatterende artikel
Når du skriver en debatterende artikel, skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller spørgsmål. Dit mål med artiklen skal være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere debatterende form at argumentere for dine holdninger til emnet og gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation at forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter.
Til den debatterende artikel knytter der sig altid et tekstmateriale – det kan både være mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal undervejs i din debatterende artikel inddrage og forholde dig til tekstmaterialet ved at forklare din læser, hvilke synspunkter og argumenter der er centrale. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksten. Du skal samtidig inddrage andre synspunkter og eksempler, som kan understøtte din argumentation, og derved overbevise din læser. De andre synspunkter kan være fra en anden tekst, men det kan også være synspunkter, som du selv formulerer. Dine eksempler kan du hente fra aktuelle sager, egne oplevelser med relevans for emnet, eller noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el.lign.

Kendetegnende for den gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere, eksemplificere, redegøre, karakterisere, diskutere.
Delvist beslægtede genrer: Aviskronikker, debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier, tv/radio-debatter, politiske taler, avisledere, blogindlæg.



Indholdsfortegnelse


Opgaver og tekster
Du skal besvare én af opgaverne 1-4. Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.




Analyserende artikler

1. Kommunikation og konflikter
1. Thomas Korsgaard: Lasagne

2. Venskabets betydning
2. Mads Salbæk og Tessa Hoder: Se mig når du sover ()

3. Krisekommunikation
3a. Mette Frederiksen: Statsminister Mette Frederiksens indledning på pressemøde i Statsministeriet om Corona-virus den 11. marts 2020
3b. Martin Sylvest: Pressefoto fra pressemøde i Statsministeriet om Corona-virus 11. marts 2020
3c. Kongehuset.dk: H.M. Dronningens tale til befolkningen
3d. Kongehuset.dk: Pressefoto af H.M. Dronningen i forbindelse med Covid-19 tale til befolkningen



Debatterende artikel

4. Iscenesættelse og dramatisering i dokumentarer
4a. DR TV: Vilde vidunderlige Danmark ()
4b. Per Fløng: Facebookopslag
4c. Christina Rosendahl: Facebookopslag
4d. DR TV: Rulletekst - Vilde vidunderlige Danmark



Ortografi og tegnsætning følger originalerne. Trykfejl er dog rettet.



Opgave 1


Titel: Kommunikation og konflikter


Opgaveformulering
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger, hvordan konflikter kommer til udtryk gennem kommunikation, handlinger og adfærd.

I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere Lasagne (tekst 1).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
- at analysere og fortolke relationen og konflikterne mellem personerne i Lasagne (tekst 1) med fokus på deres kommunikation, handlinger og adfærd
- at perspektivere din analyse og fortolkning til det overordnede emne for artiklen, idet du inddrager et eller flere andre eksempler fra fx litteratur, film eller artikler
- at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum)


Tekst til opgave 1


Til opgaven hører en tekst (tekst 1).



Opgave 2


Titel: Venskabets betydning


Opgaveformulering
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger venskabets betydning for unge.

I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere Se mig når du sover (tekst 2 ).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
- at analysere og fortolke Se mig når du sover (tekst 2 ), idet du bl.a. kommer ind på, hvordan iscenesættelse og brug af filmiske virkemidler bliver anvendt til at karakterisere drengenes venskab, herunder hvordan den kreative proces hjælper dem med at håndtere deres personlige udfordringer
- at perspektivere til det overordnede emne for artiklen, idet du inddrager et eller flere andre eksempler fra fx litteratur, film eller artikler
- at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum)



2. Mads Salbæk og Tessa Hoder: Se mig når du sover


Webdokumentar fra seinmag.dk. Serien er instrueret af Mads Salbæk og Tessa Hoder. Publiceret 11. maj 2019.

Se mig når du sover




Opgave 3


Titel: Krisekommunikation


Opgaveformulering
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger krisekommunikation i sprog og pressefotos.

I din artikel skal du lave en analyse, fortolkning og vurdering af Mette Frederiksens Indledning på pressemøde i Statsministeriet om Corona-virus den 11. marts 2020 (tekst 3a) og Statsministeriets pressemøde 11. marts 2020 (tekst 3b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
- at analysere og fortolke kommunikationssituation, sprog og retoriske virkemidler i Mette Frederiksens Indledning på pressemøde i Statsministeriet om Corona-virus den 11. marts 2020 (tekst 3a). Du skal herunder analysere iscenesættelsen af Mette Frederiksen ved at inddrage pressefotoet fra Statsministeriets pressemøde 11. marts 2020 (tekst 3b)
- at inddrage H.M Dronningens tale til befolkningen (tekst 3c) samt Pressefoto af H.M. Dronningen (tekst 3d) i en vurdering af ligheder og forskelle mellem de to talers krisekommunikation
- at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum)


Tekster til opgave 3


Til opgaven hører fire tekster (tekst 3a, 3b, 3c og 3d).



Opgave 4


Titel: Iscenesættelse og dramatisering i dokumentarer


Opgaveformulering
Skriv en debatterende artikel, hvor du med udgangspunkt i konkrete eksempler undersøger og diskuterer brugen af iscenesættelse og dramatisering i dokumentarer, idet du forsøger at overbevise din læser om dine synspunkter.

I din artikel skal du inddrage Vilde vidunderlige Danmark (tekst 4a ) samt Facebookopslag af Per Fløng (tekst 4b), Facebookopslag af Christina Rosendahl (tekst 4c) og Rulletekst (tekst 4d).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
- at diskutere brugen af iscenesættelse og dramatisering i dokumentaren Vilde vidunderlige Danmark (tekst 4a ) ved at inddrage hovedsynspunkter og argumenter fra Facebookopslag af Per Fløng (tekst 4b), Facebookopslag af Christina Rosendahl (tekst 4c) og Rulletekst (tekst 4d)
- at underbygge din egne argumenter med konkrete eksempler fra Vilde vidunderlige Danmark (tekst 4a )
- at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum)


Tekster til opgave 4


Til opgaven hører fire tekster (tekst 4a, 4b, 4c og 4d).


4a. DR TV: Vilde vidunderlige Danmark


Uddrag fra sæson 1, episode 5 Byen (00:00-11:02). Total spilletid 57:29. Sendt første gang 10. maj 2020.

Vilde vidunderlige Danmark




Oplysninger til brug for Copydan


Bringes i henhold til aftale mellem Undervisningsministeriet og Copydan.

Opgave 1
Thomas Korsgaard: Lasagne.
Tyverier, Lindhardt og Ringhof, 2019.

Opgave 2
Mads Salbæk og Tessa Hoder: Se mig når du sover.
Seinmag.dk, 2019.

Opgave 3
Mette Frederiksen: Statsminister Mette Frederiksens indledning på pressemøde i Statsministeriet om Corona- virus den 11. marts 2020.
https://stm.dk/_p_14916.html.

Martin Sylvest: Pressefoto fra pressemøde i Statsministeriet om Corona-virus 11. marts 2020).
Scanpix, 2020.

Kongehuset.dk: H.M. Dronningens tale til befolkningen.
Kongehuset.dk. 17. marts 2020.

Kongehuset.dk: Pressefoto af H.M. Dronningen i forbindelse med Covid-19 tale til befolkningen.
Kongehuset.dk. 17. marts 2020.

Opgave 4
DR TV: Vilde vidunderlige Danmark.
Sæson 1, Episode 5, Byen, 10. maj 2020.

Per Fløng: Facebookopslag.
12.april, 2020.

Christina Rosendahl: Facebookopslag.
13.april, 2020.